'Türkiye'nin İlk Yerli Tasarım Lokomotif Motoru' tanıtıldı
TEKNOLOJİSanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, motor üretimi açısından Türkiye sanayisinin geldiği noktayı değerlendirerek ilk yerli motorun özelliklerini açıkladı.
Türkiye'nin ilk yerli lokomotif motoru Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank'ın da katıldığı etkinlikle tanıtıldı.
"160 Serisi Özgün Motor Ailesi Lansmanı" toplantısı, TÜBİTAK Gebze Yerleşkesi'nde gerçekleştirildi.
Toplantıya Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu da katılım sağladı.
Dört yıldır çalışmaları süren, alternatif yakıtlarla faaliyete geçebilen ve bir süredir testlerine devam edilen özgün motor, kamuoyu önünde ilk defa çalıştırıldı.
Motor Mükemmeliyet Merkezi
Bakanı Mustafa Varank, yaptığı konuşmada 160 Serisi Özgün Motor'un özelliklerini tanıttı.
Varank, Motor Mükemmeliyet Merkezi’nde sıfırdan tasarlanan dizel motor ailesinin 1200 beygir gücündeki ilk ürünü olan özgün motoru çalıştıracaklarını belirterek, “Bu merkezde kara yolu, demir yolu, denizcilik, jeneratör ve özel amaçlı kullanıma uygun motorları hem geliştirebiliyoruz hem de kapsamlı testlerini hayata geçirebiliyoruz.” dedi.
"TOGG'u da test etti"
Bakan Varank, bu altyapı sayesinde firmaların çok yüksek maliyeti olan altyapıları tekrar kurmak zorunda kalmadan, çalışmalarını da yurt dışına göndermeden başarıyla sürdürebildiklerini ifade ederek “Ülkemizin göz bebeği olan Togg’un geliştirme sürecindeki testlerinin bir kısmı da işte bu merkezde gerçekleştirildi.” diye konuştu.
"Kendi yerli ve özgün motorumuzu geliştirdik"
Bakan Varank, özgün motoru şu sözlerle anlattı:
"Motorun parçalarının yüzde 100'ü Türkiye'de geliştirildi ve yüzde 90'ı Türkiye'de üretildi. Raylı sistemlerde kullanılacak kendi yerli ve özgün motorumuzu geliştirdik. Raylı sistemlerde geliştirdiği teknolojiyi ihraç eden bir ülke konumuna gelmek istiyoruz.
"Motor seri üretime girecek"
TURASAŞ tarafından bu motorun seri üretimi gerçekleştirilecek ve tabii ki kullanımı yangınlaştırılmış olacak. Özgün motor ailesinin parametrik tasarım ve prototip üretim süreçleri TÜBİTAK RUTE araştırmacıları tarafından gerçekleştirildi. Bu kabiliyet sayesinde özgün motor ailesi sadece lokomotiflere değil aynı zamanda jeneratörlere, iş makinalarına, kar ve deniz araçlarına da kolay bir şekilde güç verebilir.
"Üretim süreçlerini ucuza getirdik"
Eklemeli imalat yöntemiyle yani son teknoloji üretim metodlarının kullanıldığı bir modelle üretim kalıplarının ülkemizde üretildiği için hem üretim süreçlerini çok daha ucuza getirmiş olduk. Ama aynı zamanda çok kısa sürede üretimimiz gerçekleştirdik.
"Daha az yakıt tüketiyor"
Ülkemizdeki motor sanayisinin gelişimde mihenk taşı olan özgün motor hem kedi sınıfına hem ed TCDD'nin envanterinde bulunan lokomotiv motorlarına nazaran daha uygun maliyetli, daha az yakıt tüketen daha performanslı ve daha verimli ve daha çevreci bir tasarıma sahiptir." ifadeleri kullandı.
Katma değeri yüksek
Özgün Motor Geliştirilmesi Projesi ile hayata geçirilen 160 serisi dizel motor ailesinin parametrik tasarım ve üretim süreçleri TÜBİTAK RUTE araştırmacıları tarafından tamamlandı. Pandemi sürecini de kapsayan 4 yıl gibi kısa bir sürede ortaya çıkan motor ailesi, tümüyle yerli imkanlar ile katma değeri yüksek teknolojik bir ürün olarak dikkat çekiyor.
En yüksek güce sahip dizel motor
Geliştirilen özgün motor, raylı ulaşım alanındaki benzerlerinden birçok özelliğiyle ayrılıyor. Özgün motor, birim hacminden elde edilen en yüksek güce sahip dizel motor olmasıyla dikkat çekiyor.
1 litre motor hacminden 44,5 beygir güç üreten motor, silindir içinde 230 bar basınca dayanabilecek malzemeye, tasarıma ve soğutma sistemine sahip. Bu değerleri ile kendi sınıfındaki üst limitleri belirleyen bir ürün olarak rakipleri arasında öne çıkıyor.
Sınıfındaki motorlara göre çevreci ve verimli
Milli motor 3 farklı konfigürasyonda planlandı. 160 serisi motor ailesi tasarımının ilk ürünü olan 8 silindirli 1200 beygir gücündeki motor, küresel ölçekte belirlenen karbon emisyonu limitlerini karşılıyor. Sınıfındaki motorlara göre çevreci, verimli ve sürdürülebilir tasarımıyla rakiplerinden ayrışıyor. Motor, maksimum tork noktasında 5,000 newtonmetre (Nm) güç üretirken 200 (gramkilowatsaat) gr/kWsa’in altındaki yakıt tüketimi değeri ile klasmanının en iyiler arasında gösteriliyor.
Türk KOBİ’leri tarafından üretildi
TCDD’nin müşteri kurum olduğu proje kapsamında ülkemizdeki yüzden fazla tedarikçi ile görüşülerek özgün motorun 3600’den fazla parçasının teknik resimleri yerli tedarikçiler ile oluşturuldu. Motor parçalarının hemen hemen tamamı Türk KOBİ’leri tarafından üretildi. Bu proje sayesinde geniş bir ortak çalışma alanı ve bilgi bankası oluşturuldu.
50 bin kilometre testine hazırlanıyor
Özgün motor ailesi; V8, V12 ve V16 motor seçeneklerinden oluşuyor. 2700 beygire kadar güç üretebilecek kapasiteye sahip olacak özgün motor, lokomotiflerin yanı sıra jeneratörlerde ve birçok su üstü gemide rahatlıkla kullanılabilecek. Özgün motor, ilerleyen süreçte 50 bin km. lokomotif testine başlayacak ve saha tecrübesi de kazanılacak.
İlginizi Çekebilir