Yap-işlet-kâr et
TÜRKİYEUlaşım, altyapı ve enerji alanlarında uygulanan ve Kanal İstanbul projesiyle yeniden gündeme gelen ‘yap işlet devret’ modeli, meyvesini verdi. Kamu-özel sektör işbirliği ile bugüne kadar 242 dev proje hayata geçirildi. Özel finansman sayesinde, Türkiye’ye çağ atlatan projelerin yatırım bedeli olan 63.8 milyar dolar devletin kasasına kaldı.
AK Parti tarafından milletin hizmetine sunulan dev projeleri; kara propaganda, yalan ve iftiralarla itibarsızlaştırmaya çalışanların bir algı operasyonu daha çöktü. Ulaşım, altyapı ve enerji alanlarında uygulanan ve Kanal İstanbul projesiyle yeniden gündeme gelen ‘yap işlet devret’ modeli, meyvesini verdi. Kamu-özel sektör işbirliği (KÖİ) modeliyle dünyada parmakla gösterilen, Avrupa’nın ise en büyük pazarına sahip olan Türkiye, bugüne kadar 242 tarihi projeyi, devlet bütçesine yük olmadan KÖİ yönetimiyle hayata geçirdi. Finansal kaynak kullanmadan hem hizmet üreten hem de ülkeye döviz girişinin önünü açan özel finansman sayesinde, Türkiye’ye çağ atlatan projelerin toplam bedeli olan 63.8 milyar dolar devletin kasasına kaldı.
Yeni modelle en çok enerji üretim tesisi yapıldı
Maliyeti milyarlarca dolar tutan köprü, otoyol, tünel gibi altyapı projelerin nerdeyse tamamı, kamu-özel ortaklığıyla milletin hizmetine sunuldu.
2000’li yılların başında kamu-özel ortaklıklı projelere yapılan projelere yapılan yatırım tutarı 10 milyar dolar seviyesindeyken bugün 6 kat arttı. Türkiye’de toplam yatırım tutarı 63,8 milyar dolar olan 242 kamu-özel iş birliği projesi uygulamaya konuldu. Bu projelerin toplam sözleşme değeri 139,8 milyar dolar oldu. Sözleşmesi imzalanan 242 projenin sözleşme değerleri içinde 71,3 milyar dolarla en büyük payı havaalanı projeleri aldı. Bunu 28,7 milyar dolarla enerji ve 21,2 milyar dolarla otoyollar ve hizmet tesisleri izledi. En düşük pay ise 140,5 milyon dolarla kültür ve turizm tesislerinin oldu. Enerji üretim tesisleri ise projelerin sektörel dağılımında ilk sırada yer aldı.
Ekonomiye can suyu oldu
Geçen yıl 29 Ekim’de yapılan resmi açılışın ardından hizmete başlayan İstanbul Havalimanı, bir yılda megapollerin nüfusundan fazla yolcu ağırladı. Son bir yılda 41 milyon kişinin kullandığı İstanbul Havalimanı’ndan 25 yılın sonunda 26 milyar euro kira bedeli olarak devletin kasasına girecek. 20 Aralık 2016’da yap-işlet-devret modeliyle hizmete alınan, Asya ve Avrupa kıtasını deniz tabanının altından birleştiren Avrasya Tüneli, ülke ekonomisine milyarlarca lira katkıda bulunuyor. 2 yılda 31,5 milyon aracın geçtiği Avrasya Tüp Geçidi’nin bir yılda sürücü ve ekonomiye katkısı; 1,2 milyar lira.
Devlet kazandı millet rahata erdi
Dünyanın en geniş, en uzun ve en yüksek kulesine sahip Yavuz Sultan Selim Köprüsü, bu zamana kadar 6 milyar lira gelir elde etti. İstemezükçü zihniyetinin “ihanet” olarak karalamaya çalıştıkları (Hidro Elektrik Santrali) HES’ler ise ülke ekonomisine bugüne kadar 174 milyar liralık katkı sağladı. Enerji bağımlılığını azaltmak için yerli kaynakları devreye sokan Türkiye, son 17 yılda hizmete aldığı 553 HES’ten 667 milyar kilovatsaat elektrik enerjisi üretti.
İlginizi Çekebilir