58 yıllık hayalin ürünü olan yerli otomobil, daha üretime çıkmadan sipariş yağmuruna tutulurken, küresel piyasayı elinde tutan dünya devlerinin de adeta kimyasını bozdu. Türkiye’yi otomotiv sektöründe küresel aktöre dönüştürecek milli projenin açıklanmasının ardından paniğe kapılan yerli otomobilin rakipleri, uzun vadeli tüm planlarını revize etmek zorunda kaldı.
Türkiye Otomobili Girişim Grubu’nun (TOGG) mühendis ve tasarımcıları tarafından hazırlanan ve 2022 yılında üretimine başlanacak yerli otomobil, yurtiçinde olduğu kadar yurtdışında da geniş yankı uyandırdı. Otomotiv endüstrisinde Türkiye’yi montajcılıktan küresel bir aktöre dönüştürecek milli otomobil projesine kayıtsız kalmayan dünya devleri, Türkiye’nin kendi otomobil markasını oluşturma potansiyeli karşısında şaşkına uğradı.
Fasonculuk bitti, Türkiye otosuna sahip çıktı
Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu’nun 2 yıllık çalışması sonrası ortaya çıkan elektrikli SUV ve sedan modelleri tüm Türkiye’nin beğenisini kazandı. Devlet Malzeme Ofisi, 30 bin adet sipariş vereceğini açıkladı. Taksici esnafı da 20 binin üzerinde alım yapacağını kamuoyuna duyurdu. ASKON ve ÖNSİAD 5’er bin adet, EPGİS bin adet, GİAD 200 adet, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası 100 araç almayı planlıyor. Çorum Esnaf ve Sanatkâr Odaları Birliği, Sivas Belediyesi ve Ordu Büyükşehir Belediyesi ise 100’er adet, Afyonkarahisar Belediyesi ile Samsun’un Atakum Belediyesi ise 25’er adet alım garantisi vermişti. Yeni Malatyaspor 15 adet, özel sektörden ise Best Grup 10 adet yerli otomobil alacağını ilan etti. İstanbul Ticaret Odası’nın merhum başkanı İbrahim Çağlar da “415 bin üyemiz var. İstanbul iş dünyası olarak biz, 200 bin araç almayı bugünden taahhüt ediyoruz” demişti. Türkiye’nin Otomobili’ne talep ise şimdiden 100 bini aştı.
Kepenk indirirlermiş
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından tanıtılan yerli otomobil, daha üretime çıkmadan sipariş yağmuruna tutulurken, küresel piyasayı elinde tutan dünya devlerinin adeta kimyası bozuldu. Türkiye’yi otomotiv sektöründe küresel aktöre dönüştürecek milli projenin açıklanmasının ardından paniğe kapılan yerli otomobilin rakipleri, uzun vadeli tüm planlarını çöpe atmak zorunda kaldı. Doğuştan elektrikli yapısı ve tasarımıyla gözleri büyüleyen yerli otomobille baş edemeyeceğini anlayan dünya otomotiv sektörünün liderleri, ya elektrikli araç üretme hedeflerinde değişikliğe gitti ya da Türkiye’yi kepenk indirmekle tehdit etti. Alman otomobil markası Volkswagen, 1 milyon elektrikli araç üretme hedefini 2025 yerine 2023’e çektiğini duyurdu.
Yatırımlarda elektrikli araç faktörü
Alman üretici 2025 yılı sonunda ise 1,5 milyon araca ulaşabileceklerini açıkladı. İngiliz otomobil firması Jaguar, bu yıldan itibaren tüm modelleri için elektrikli seçeneği sunmayı taahhüt etti. Elektrikli araç modellerini genişletme kararı alan İngiltere merkezli otomotiv şirketi, Bromwich’de yer alan tesislerinde bir dizi yeni elektrikli araç üreteceğini bildirdi. İngilizlerin dikkat çeken hamlesinden sonra Jaguar’ın ilk elektrikli aracı XJ Sedan olacak. Almanya menşeli lüks otomobil firması Porsche ise 2023 yılına kadar elektrikli ağırlıklı araçlarına yaklaşık 15 milyar Euro yatırım yapacağını açıkladı. Fransız Citroen de yerli otomobilin üretildiği Bursa’da kendilerinin de üretim yapacağının sinyalini verdi.
Türkiye’nin arabası almanları kızdırdı
Küresel otomobil piyasalarında önemli bir pay sahibi olan Japonya da pazar payını daraltacağı endişesiyle Honda’nın Türkiye’deki üretimini kendi ülkesine çekme kararı aldı. Gemlik’te üretime başlayacağı açıklanan elektrikli otomobilin piyasaları kasıp kavurmasından rahatsızlık duyan Honda Türkiye Başkanı Takuya Tsumura, “Hızla değişen piyasa dinamikleri ve teknolojik gelişmelere öncülük etme ihtiyacının farkındayız. Bu durum, Türkiye’deki otomobil üretim operasyonumuzu da kaçınılmaz olarak etkiliyor” dedi. Tüm dünyada çok rağbet gören TT aracını emekliye ayıran Alman otomotiv üreticisi Audi ise, yerli otomobil sonrası harekete geçerek, TT modelini elektrikli araç olarak piyasaya süreceğini açıkladı.
Yorum Yazın