Baykar, Dikey İniş Kalkışlı İnsansız Hava Aracı 'Bayraktar DİHA'yı tanıttı. Test görüntüleri paylaşılan araç, dikine kalkıp motorunu ateşleyerek 12 saat boyunca havada kalabiliyor.
BAYRAKTAR DİHA'NIN ÖNE ÇIKAN ÖZELLİKLERİ
Araç, otomatik seyir uçuşu, otonom kalkış, otonom iniş ve yarı otonom seyir uçuşu yapabilmekte.
Bayraktar DİHA, elektrik motorlarıyla kalkış yaptıktan sonra seyir uçuş moduna geçecek, seyir uçuş modunda sadece yakıt motoru aktif halde bulunacak.
İniş modu için dikey iniş, gövde üzerine iniş ve paraşütlü iniş olmak üzere üç farklı opsiyon bulunuyor.
Hava aracı, otomatik rota takibi, hedef takibi, çember atma ve eve dönüş modlarını gerçekleştirebilen uçuş kontrol sistemine de sahip.
Şirketin bu yıl içerisinde tamamlayıp seri üretime sokmaya hazırlandığı Bayraktar DİHA, uçak gemisi başta olmak üzere 20x20 metre genişliğindeki her türlü alandan havalanabiliyor. İlk kez geçtiğimiz yılki TEKNOFEST'te tanıtımı yapılan araç 150 kilometreye kadar haberleşme menziline sahip.
BATARYASINI ŞARJ EDİYOR
Tam otonom iniş, kalkış ve seyir özelliği bulunan Bayraktar DİHA, bir keşif İHA'sı olarak piste ihtiyaç duymuyor. 4 adet elektrik motoruyla havalandıktan sonra arkasındaki içten yanmalı benzinli motorunu ateşleyip seyre çıkan Bayraktar DİHA, yakıt motoru çalışırken bir yandan bataryasını şarj edebildiği için 12 saate kadar havada kalabiliyor.
Bayraktar DİHA'nın önemli bir özelliği hareketli platformlara iniş-kalkış yapabilmesi. Yani bu DİHA uçak gemisine iniş yaparken geminin sabit kalmasına gerek yok. Sensör füzyonu ve yazılımıyla Bayraktar DİHA görevini tam otomatik biçimde gerçekleştiriyor.
DİHA'NIN AZAMİ HIZI 150 KM/SAAT
Pervanelerle havalandıktan sonra motorunu ateşleyip süzülmeye başlayan DİHA, saatte ortalama 90 kilometre hızla yol alıyor. Aracın azami hızı 150 km/saat.
Ortalama 2 bin 700 metre irtifada görev yapan DİHA'nın azami irtifası 4 bin 500 metre olarak açıklandı. 5 metre kanat açıklığına, 1,5 metre uzunluğa sahip Bayraktar DİHA, 5 kilogram faydalı yük kapasitesi ve 50 kilogram azami kalkış ağırlığıyla dikkat çekiyor.
KEŞİF İHA'SI PARAŞÜTLE DE İNEBİLİYOR
Tam ya da yarı otonom uçuş modları, hataya dayanıklı sistem mimarisi, üç yedekli uçuş kontrol sistemi, elektro-optik kamera (EO), kızılötesi kamera (IR), lazer mesafe ölçer, lazer işaretleyici ve dijital veribağı gibi özellikleriyle Bayraktar DİHA, etkili bir keşif aracı olarak Türk Silahlı Kuvvetleri'ne hizmet vereceği günü bekliyor.
Baykar, test çalışmaları süren DİHA'nın 3 farklı iniş modu olduğunu, bunların 'dikey iniş', 'gövde üzerine iniş' ve 'paraşütlü iniş' şeklinde olduğunu belirterek "Hava aracı, otomatik rota takibi, hedef takibi, çember atma ve eve dönüş modlarını gerçekleştirebilen uçuş kontrol sistemine sahiptir" şeklinde bilgi veriyor.
150 Kilometre Haberleşme Menzili
45-50 Knot Seyir Hızı
80 Knot Maksimum Hız
9000 Feet Operasyonel İrtifa
15000 Feet İrtifa Tavanı
12 Saat Havada Kalma Süresi
5 Metre Kanat Açıklığı
1.5 Metre Uzunluk
Dikey İniş Kalkışlı
30 Kilogram Azami Kalkış Ağırlığı
5 Kilogram Faydalı Yük Kapasite
Tam Otomatik Uçuş Sistemi
Sensör Füzyonu Yardımlı Tam Otonom
Otonom Kalkış ve İniş Sistemi
Yarı Otonom Uçuş Modu
Hataya Dayanıklı Sistem Mimarisi
Üç Yedekli Uçuş Kontrol Sistemi
Yedekli Servo Eyleyiciler
Elektro-Optik (EO) Kamera Modülü
Kızılötesi (IR) Kamera Modülü
Lazer Mesafe Ölçer
Lazer İşaretleyici
Digital Veri ve Video Link
Kaynak:haber 7
Yorum Yazın